Laatste berichten

In Dulco Jubilo

Zaterdag 2 november 2019

Op het programma staan werken van Dietrich Buxtehude, waaronder In Dulci Jubilo, Membra Jesu Nostri en Das Neugebor’ne Kindelein. Maar ook het zeer bekende Gloria van Antonio Vivaldi.
Aan het concert werken mee:
Waldin Roes (sopraan) en Maria den Hertog (mezzo-sopraan).
Koor en solisten worden begeleid door Arjen Leistra op het kistorgel en het Rozenburgs Gelegenheidsensemble.
Ook hoort u het Brielse blokfluitduo Jos van den Enden en Yvonne Bosman.

Datum: 2 november 2019
Locatie: Muziektheater De Ontmoeting – Koninginnelaan 9 – 3181 GH Rozenburg
Aanvang: 20.00 uur
Zaal open: 19.30 uur
Toegang: € 10,-

Kaarten zijn verkrijgbaar in Muziektheater De Ontmoeting en bij Emma’s Memory
Of stuur een e-mail naar secretaris.canticumnovum@gmail.com

Middelburg Volkoren

Zondag 2 juni 2019 hebben we deel genomen aan de zondageditie van Middelburg Volkoren.

Om 13:30 uur verzorgden we een optreden van een half uur in de Gasthuiskerk, Lange Delft 94 en ….
Om 15:30 uur deden we dit in de Hofpleinkerk, Hofplein 13.
De optredens waren beiden zeer succesvol en gezien het erg warme weer, toch redelijk bezocht.


Van Barok tot Romantiek

Rozenburgse Courant De Schakel d.d. 17 november 2018:

“Wanneer Canticum Novum een concert geeft in het Muziektheater, is het uitverkocht. Nu ook weer, er werden zelfs stoelen bijgezet. Er was een prachtig programma en Frans Gort bespeelde het orgel. Op het programma prijkte de volgende titel: Van Barok tot Romantiek.  ‘Funeral Music of Queen Mary’ van Henry Purcell werd gezongen, muziek bij de begrafenis van Koningin Mary. Mooie, ingetogen koorzang, afgewisseld met orgelmuziek. De liederen ontroerden menigeen. Frans Gort speelde hierna op orgel ‘Trompet Tune’, en een improvisatie daarop. Het koor schitterde met de uitvoering van ‘Ave Verum‘ van Wolfgang Amadeus Mozart. In ‘Laudate Dominum’, eveneens van Mozart, soleerde dirigente Annemarie van Bragt, begeleid door Frans Gort. Het ‘Requiem Opus 194’ van Joseph Rheinberger is een roep om eeuwige rust. Het bestaat uit 7 delen en een hele opgave om dit in te studeren. Een uitvoering op dit niveau is genieten voor zangers en toehoorders. Dit waren liederen uit de barokperiode.

Na de pauze stonden liederen uit de romantiek op het programma en werden delen uit het ‘Weihnachts-Oratorium’ van Johann Sebastian Bach gezongen. ‘Wie sol ich Dich emphangen’ en ‘Brich an , o Schönes Morgenlicht’ had een sublieme sopraanpartij. De inzet van de zangers was groot. Hierna speelde Frans de ‘D-dur suite’ van Brahms. Dat was wederom een mooie muzikale afwisseling in het programma. Genoten hebben we van ‘Wachet auf’ en Gloria sei Dir gesungen’ uit Cantate 140. Uit de Johannes Passion koraal 68 ‘Ach Herr, lass dein lieb Engelein’. Deze avond was alles mooi, maar dit zeker. Tot slot zong het koor de ‘Missa-Brevis d-minor’ van Wolfgang Amadeus Mozart, bestaande uit 5 delen. Het publiek was zeer enthousiast. Een buitengewone prestatie van koor, dirigent en organist. Geweldig. Zeer terecht werden ze beloond met een staande ovatie, tot twee maal toe. ”

Cést la Vie

Het concert Cést la vie, op 11 november 2017, werd door onze bas Piet Buijsman ditmaal als toeschouwer bijgewoond. Hoewel meezingen natuurlijk vele malen leuker is, is het ook wel eens heel fijn is, om een optreden op deze manier bij te wonen.

Piet: “Als koorlid mis je toch vaak de totale klank van een lied, zeker als je hier en daar nog met de noten worstelt.
Ik heb ontzettend genoten van jullie optreden! Jullie enthousiasme was groot en wat hebben jullie het publiek laten ervaren hoe veelzijdig ons koor is. Het was een hele sfeervolle avond met veel belangstelling. Mijn complimenten aan de organisatie. Alles klopte: het programma zat goed in elkaar; de afwisseling van koorzang, orgel en trompet, de liederen die a capella werden gezongen, afgewisseld met begeleiding van Frans

en ook de kleding van het koor was heel elegant. Het geheel werd door Mariette stijlvol aan elkaar gepraat.
Natuurlijk was ik heel benieuwd naar de uitvoering van Messe la Bataille. Jullie hebben er iets moois van gemaakt.
Ook het “Sicut Servus” en “Cantique de Jean Racine” werden prachtig uitgevoerd. Je hoort dat we deze liederen graag zingen en de aanwijzingen van Annemarie werden stipt opgevolgd. Het “wereldlijke blok” werd enthousiast uitgevoerd en het was goed te horen dat jullie hier plezier aan beleefden.
Het laatste blok van de drie Sanctussen vormde een goed samenspel tussen Frans Gorten het koor. Ik had van tevoren niet kunnen bedenken dat dit zó mooi zou klinken. Het Sanctus van Fauré met de solo van Annemarie werd heel gevoelig gezongen en had van mij, qua sfeer, een mooie afsluiting van het concert mogen zijn.
In het slotwoord heeft Bauke mij teveel eer toebedeeld: de bassen hebben zich, ook zonder mij, zich van hun beste kant laten zien.
Piet.”

Aan het concert werd medewerking verleend door Frans Gort, orgel, en Gerard Wolfert op trompet