Kerstconcert 16 december 2023


Recensie in Rozenburgse Courant De Schakel d.d. 21/12/2023

Prachtig Kerstconcert Canticum Novum

Met een sfeervol kerstconcert vol met warme en winterse klanken verlichtte Canticum Novum zaterdagavond het Muziektheater De Ontmoeting in Rozenburg. Het gemengd koor bracht een verscheidenheid aan kerstrepertoire.

Voor de bezoekers een fantastische mogelijkheid om alvast vanuit deze muziek in de kerststemming te komen. Het koor werd deskundig en muzikaal begeleid door de inspirerende dirigent Annemarie van Bragt en pianist Tim Quak op de vleugel. 

De avond opende feestelijk met het ‘Tollite Hostias’ van Camille Saint-Saëns. Daarna volgden er werken van Hector Berlioz, Dietrich Buxtehude en Hubert Perry. Met bezieling zong het koor ‘Spiritual Rhapsody’ van Paul Yoder. Dit stuk bestaat uit verschillende stukjes gospel, opgeluisterd met fraai pianospel van Tim Quak. Het samenspel tussen koor, dirigent en pianist na elk koorwerk verliep naadloos. De concentratie zat er bij iedereen goed in. “Mooi!” klonk tussendoor meermaals vanuit het publiek. Verrassend was het stuk ‘Cantique de Noël’  van Adolphe-Charles Adam. De meeste mensen kennen dit stuk in het Engels: ‘O Holy Night’. Canticum Novum vertolkte het samen met een prachtige, indrukwekkende sopraansolo van dirigent Annemarie van Bragt. Hierna een rustpunt. Lineke de Vries nam het publiek mee met een ontroerende kerstoverdenking.  Het koor eindigde het eerste deel met een medley van Jay Althouse: ‘The Twelve Songs of Christmas’. Met dit werk bracht het koor maar liefst twaalf Christmas-carols ten gehore, waaronder: ‘Deck the Halls’, ‘Rise op Sheperd and Follow’ en ‘Joy to the World’. 

Na de pauze stonden indrukwekkende delen uit het ‘Weihnachtsoratorium’ van Johann Sebastian Bach op het programma. De aftrap was met ‘Jauchzet, frohlocket’. In volle glorie zong Canticum Novum dit sprankelende en omvangrijke openingskoor. Na deze prachtige opening vervolgde het koor de avond met acht koralen van Bach. Aan pianist Tim Quak de uitdaging om het hele oratorium te verwerken in zijn pianospel. Dat deed hij opmerkelijk goed. De delen werden verbonden via een muzikale vertelling van het Kerstverhaal, waarbij steeds een ander de rol van verteller op zich nam. De avond kreeg hiermee een persoonlijk tintje, erg mooi. Bij de cantate ‘Lasset uns nun gehen gen Bethlehem’ zorgde een onzekere inzet ervoor dat de dirigent het stuk afsloeg. De tweede keer pakte het koor de inzet direct en goed op. Hierna sloeg even de vermoeidheid toe onder de koorleden. Hierbij een compliment naar hun dirigent die het koor met tomeloos enthousiasme bleef leiden. Het koor pakte het snel op. De slotcantate ‘Seid froh, dieweil’ werd stralend vertolkt. De avond eindigde met een waar kippenvelmoment met het majestueuze werk ‘Hallelujah’ van Händel. Een overweldigende afsluiting van een geweldige muzikale avond. De organisatie van het concert werd mede mogelijk gemaakt door de gemeente Rotterdam.